|
Motivace a bariéry v dalším vzdělávání dospělých v doktorském studiu
Kratochvílová, Denisa ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Pavlov, Ivan (oponent)
Cílem práce je zjistit, jaký byl prvotní motiv ke studiu doktorského programu a jaké jsou typy motivací a bariér v dalším vzdělávání dospělých v doktorském studiu. Teoretická část vychází z koncepce celoživotního vzdělávání a celoživotního učení. Vymezuje pojem dalšího vzdělávání dospělých, který je potřeba definovat pro ukotvení tématu v dané práci. Zaměřuje se na doktorské studium, fáze během doktorského studia, související strategické dokumenty, legislativní ukotvení a dostupná výzkumná šetření, které jsou zaměřeny na motivaci a bariéry. Další důležitou součástí práce je definování motivu, motivace, typů motivace ve vztahu k dospělému, který je součástí dalšího vzdělávání dospělých. Na bariéry je pohlíženo z hlediska dostupných výzkumů. Praktická část je založena na kvantitativní a popisné studii zkoumající motivace a bariéry napříč obory doktorského studia, která byla realizována formou dotazníkového šetření. Výzkumné šetření je orientováno na studenty doktorského programu, kteří již přerušili primární vzdělávání a vracejí se ke studiu po nejméně roční pauze. Je u nich zjišťováno, jaký motiv je vedl k návratu ke studiu a jakým způsobem je ovlivňuje vnitřní a vnější motivace. Dále je u nich zjišťováno, jaké bariéry na ně působí během studia. Překážky jsou vnímány z hlediska aspektů souvisejících...
|